Idén először medium ovalon versenyez a mezőny. A superspeedway és road futamok után tehát egy valósabb képet kaphatunk az idei erőviszonyokról.
Fotó: Meg Oliphant/Getty Images
Phoenix Raceway
A Phoenix Raceway, korábbi nevén Phoenix International Raceway (PIR), az arizonai Avondale-ben található, egy mérföldes (1,609 km) hosszúságú, alacsony dőlésszögű tri-ovál versenypálya, amely jelentős szerepet játszik az amerikai motorsport történetében.
A pálya építése 1963. szeptember 19-én kezdődött, és 1964. január 4-én nyitotta meg kapuit. Az eredeti létesítmény egy egy mérföldes oválból és egy 2,5 mérföldes (4,023 km) hosszúságú road course-ból állt.
A pálya különlegessége a "dogleg" kialakítás a hátsó egyenesben, amelyet a terepviszonyok és a road course integrálása miatt terveztek így.
A megnyitást követően a pálya gyorsan népszerűvé vált a különböző motorsport sorozatok között. A USAC (United States Auto Club) 1964-ben áthelyezte őszi versenyét ide, és egy tavaszi versenyt is hozzáadott a naptárhoz. Az első stock car versenyt 1968. január 28-án rendezték meg a 2,73 mérföldes road course-on, amelyet Don White nyert meg.
Fotó: Jonathan Ferrey/Getty Images
A Phoenix Raceway számos emlékezetes versenynek adott otthont az évek során. 1988. november 6-án rendezték meg az első NASCAR Cup Series versenyt, amelyet Alan Kulwicki nyert meg, és itt mutatta be híres "lengyel győzelmi körét", amikor a pályát az óramutató járásával ellentétes irányban kerülte meg.
A pálya 2005. április 23-án tartotta első éjszakai versenyét, amely egyben az első tavaszi NASCAR verseny is volt itt; a győzelmet Kurt Busch szerezte meg.
A Phoenix Raceway története során több jelentős átalakításon ment keresztül. 2011-ben a pálya első újraaszfaltozását végezték el, amely márciusban kezdődött és szeptemberben fejeződött be.
2017-ben bejelentették a pálya 178 millió dolláros felújítását, amely magában foglalta a nézőtéri és létesítményfejlesztéseket.
A felújítások után, 2018-ban a pálya nevét ISM Raceway-re változtatták, majd 2020-ban visszatértek a Phoenix Raceway névhez.
Fotó: Chris Trotman/Getty Images
Adatok, statisztikák
Hossz: 1 mérföld (1,6 km)
Dőlésszög: célegyenesben 9 fok, hátsó egyenesben 3 fok, 1-2-es kanyarban 9 fok, 3-4-es kanyarban 11 fok
Legtöbb győzelem az aktív pilóták közül: Joey Logano - 4 győzelem - (2016, 2020, 2022, 2024)
Legtöbb pole pozíció az aktív pilóták közül: 4 pole - Ryan Newman (2002, 2003, 2004, 2008) és Kyle Busch (2006, 2012, 2016, 2019)
Legtöbb győzelem - csapat: Hendrick Motorsports - 13 győzelem
Legtöbb pole pozíció - csapat: Hendrick Motorsports - 15 pole pozíció
Alan Kulwicki portré
Alan Dennis Kulwicki, becenevén "Special K" és "a Lengyel Herceg", 1954. december 14-én született Greenfieldben, Wisconsin államban. Gyermekkorában számos családi tragédiát élt át: édesanyja, bátyja és nagymamája korai halála mély nyomot hagyott életében. Édesapja, Gerald Kulwicki, ismert motorszerelő volt, aki híres versenyzők számára épített motorokat. Alan már fiatalon érdeklődött a technika és a versenyzés iránt, és go-kartokkal kezdte versenyzői pályafutását.
1977-ben gépészmérnöki diplomát szerzett a Wisconsin-Milwaukee Egyetemen, ami később nagyban hozzájárult versenyzői karrierjéhez, hiszen mérnöki tudását a versenyautók fejlesztésében is kamatoztatta.
Pályafutása kezdetén helyi versenypályákon indult Wisconsinban, majd az American Speed Association (ASA) sorozatban versenyzett, ahol 1979-ben és 1980-ban is bajnoki címet szerzett a Wisconsin International Raceway-en.
1984-ben debütált a NASCAR Busch Grand National Series-ben, ahol négy versenyen indult. Első versenyén, Milwaukee-ban, a második helyről rajtolt és másodikként ért célba. 1985-ben öt versenyen vett részt a Winston Cup Series-ben Bill Terry csapatában, legjobb eredménye egy 13. hely volt.
1986-ban Kulwicki saját csapatot alapított, miután eladta vagyonának nagy részét, és Wisconsinból a déli államokba költözött. Sokak számára szokatlan volt, hogy egy északi államból származó, diplomás mérnök próbál szerencsét a NASCAR világában, ahol akkoriban a versenyzők többsége nem rendelkezett felsőfokú végzettséggel. Kulwicki azonban kitartóan dolgozott, és már első évében elnyerte az Év Újonca címet.
Fotó: ISC Archives/Getty Images
1988-ban megszerezte első NASCAR-győzelmét a Phoenix International Raceway-en. A győzelmet követően bemutatta híressé vált "lengyel győzelmi körét", amikor is a pályát a forgalommal ellentétes irányban tette meg, hogy szembenézzen a közönséggel és megköszönje támogatásukat.
1992-ben Kulwicki történelmet írt azzal, hogy független csapatával megnyerte a Winston Cup bajnokságot. Ez volt az egyik legszorosabb bajnoki küzdelem a NASCAR történetében, hiszen mindössze tíz ponttal előzte meg Bill Elliottot. Kulwicki volt az utolsó olyan versenyző, aki csapattulajdonosként és versenyzőként egy személyben nyerte meg a bajnokságot.
Fotó: ISC Images & Archives via Getty Images
1993. április 1-jén, 38 éves korában, Alan Kulwicki tragikus repülőgép-balesetben életét vesztette Blountville közelében, Tennessee államban. A baleset sokkolta a NASCAR közösségét, és számos versenyző tisztelgett előtte a "lengyel győzelmi kör" bemutatásával a következő versenyeken.
Alan Kulwicki öröksége tovább él a versenyzés világában. 2014-ben családja létrehozta a Kulwicki Driver Development Programot (KDDP), amelynek célja, hogy támogassa a tehetséges fiatal versenyzőket, miközben megőrzi a "Lengyel herceg" emlékét.
Fotó: Chris Graythen/Getty Images
GOVX 200 - Xfinity Series
A Truck Series ezen a helyszínen sem versenyzik, így ismét az Xfinity Series mezőnyének a dolga, hogy felvezesse a vasárnapi főfutamot. Izgalom szempontjából azonban nem marad le a Cup-tól, a múlthéti COTA-n rendezett viadal kifejezetten izgalmasra sikerült. A pálya lerövidítése sok test-test elleni küzdelmet hozott. Az Xfinity Series mezőnyének nem kellett a szomszédba mennie az agresszív, de még szabályos megmozdulásokért. Connor Zilisch-en volt a világ szeme, első futamját a szériában rögtön behúzta, és itt is esélyesnek számított. Kisebb-nagyobb kalamajkába belekerült ugyan, a végén már a defekt is szóba jöhetett volna a 18 éves versenyzőnél, de még így is elsőként intette le a kockászászló. Connor Zilisch 2/2 az Xfinity Seriesben.
Carson Kvapil nem neheztel Zlischre a verseny után
Egész héten a Circuit of The Americas versenypályán a média és a hype Connor Zilisch körül összpontosult, aki vasárnap debütál a NASCAR Cup Series-ben. De előtte megnyerte a NASCAR Xfinity Series versenyét a COTA-n. Csapattársa, Carson Kvapil, azonban nem adta meg magát harc nélkül.
A két feltörekvő csillag epikus csatát vívott egymással az utolsó szakasz újraindításától a 61. körig, amikor Kvapil jobb első gumija megadta magát. A JRM csapattársai nem bánták, hogy agresszív csatát vívtak a győzelemért, de Kvapil sokáig emlékezni fog arra, ahogy Zilisch szombaton az utolsó pillanatokban versenyzett vele.
Talán egy kicsit megalázva éreztem magam - mondta Kvapil a verseny után. - Úgy tűnt, hogy minden kanyarban kiütöttek minket az útból. Ez van. Ezek a srácok szuper agresszívek, amikor ilyen szintre kerülsz, de ugyanakkor egy kicsit olyan, mintha azt mondanám: "Mi a fene van, ember", szóval ezt mindenképpen a zsebembe teszem, és emlékezni fogok rá legközelebb.
A két pilóta egy más szintet autózott a mezőnyben. A 12 leggyorsabb kört ők futották meg, mialatt egymást üldözték. (Kvapil 5 - Zilisch 7, Kvapilé volt a 3 leggyorsabb idő.)
Mindannyian a győzelemre hajtunk, és ez egyfajta precedenst teremt arra, hogyan fogunk versenyezni - tette hozzá Kvapil.
Indulók
38 Xfinity entries for Phoenix. 17-Bowman 19-Almirola 45-Perez 70-Annunziata pic.twitter.com/h9W4KSKOXR
— Bob Pockrass (@bobpockrass) March 3, 2025
Shriners Children’s 500 - Cup Series
Christopher Bell megszerezte zsinórban második győzelmét a COTA-n. Sok ideig úgy tűnt, hogy Kyle Busch megszakítja az 59 futamos győzelem nélküli szériáját, de a #20-as jobbnak bizonyult. Shane van Gisbergen a vártnál rosszabbul teljesített, Chase Elliott pedig óriásit felzárkózva bekerült a mezőny végéről a top 5-be.
Fotó: Meg Oliphant/Getty Images
Chase Briscoe mégis visszakapja a Daytona 500 után elvett pontjait
A Joe Gibbs Racing megnyerte a fellebbezést a februári büntetés ellen, amelyet Chase Briscoe #19-es csapatának ítéltek meg a Daytona 500 után a spoiler módosítása miatt. A fellebbezést szerdán tárgyalta a háromtagú Nemzeti Motorsport Fellebbviteli Testület. Akik a fellebbezést meghallgatták: Dixon Johnston, Hunter Nickell és Cathy Rice. A büntetés visszavonásának indoklása az volt, hogy „a testület úgy véli, hogy a #19-es kupaautó spoileralapján lévő néhány lyuk megnyúlását az okozta, hogy az adott alapot a hátsó fedélzethez rögzítették".
Briscoe autója, amely a daytonai pole pozíciót szerezte meg, egyike volt annak a kettőnek, amelyet további vizsgálatra vittek. A büntetés 100 pont elvesztését, 10 playoff-pontot és 100 000 dolláros bírságot jelentett a csapatnak. James Smallt, Briscoe csapatfőnökét négy futamra felfüggesztették.
Small felfüggesztését azonban az elmúlt két hétben elhalasztották, és egyetlen futamot sem hagyott ki. A pontokat visszaosztják a csapatnak, a pénzbüntetést pedig eltörlik.
Briscoe a büntetés miatt az utolsó teljes munkaidős pilóta a pontversenyben (46. helyen áll), negatív 28 bajnoki és negatív 10 playoff-ponttal. A bajnoki tabellán a 14. helyre lép vissza 72 ponttal és nulla rájátszásbeli ponttal.
Pályafutásom legnagyobb pontszerző napja! - írta Briscoe a közösségi médiában. - Visszatértünk! Komolyra fordítva a szót, köszönjük a NASCAR-nak, hogy lehetőséget adtak nekünk a bizonyításra, és (egy) hatalmas köszönet mindenkinek a Joe Gibbs Racingnél, akik számtalan órát fektettek abba, hogy mindent összehozzanak.
Fotó: Meg Oliphant/Getty Images
Katherine Legge debütál a Cup Seriesben
A Live Fast Motorsports a közösségi médián keresztül jelentette be, hogy Legge a csapat #78-as Chevrolet-jét fogja vezetni a versenyen. Legge szponzora a DROPLiGHT lesz.
B.J. és Jessica McLeod, a Live Fast Motorsports tulajdonosai nem teljes munkaidőben indítják az autót. McLeod a 2023-as szezon után eladta a charterét, és azóta az autót csak egyes Cup Series futamokon indította el.
Legge lesz az első nő, aki a Cup Series versenyén indul, mióta Danica Patrick a 2018-as Daytona 500-on utoljára indult.
Eddig öt alkalommal indult a NASCAR Xfinity Series-ben, legutóbb 2023-ban a Road Americában. Az ARCA Menards Series idei szezonnyitó futamán is indult a Daytona International Speedwayen, ahol egy korai baleset miatt idő előtt véget ért a napja.
A vasárnapi phoenixi erőfeszítés a Live Fast 2025-ös menetrendjének bővítését jelenti. A csapat korábban bejelentette, hogy a Cup Series részleges versenynaptárát hét futamból áll - mind a hat verseny draft stílusú pályákon zajlik, plusz a májusi Coca-Cola 600-as verseny. McLeod nem tudta kvalifikálni magát az idei Daytona 500-ra, majd a következő hétvégén az Atlanta Motor Speedwayen a 22. helyen végzett.
Legge a tavalyi szezonban az IndyCar és az IMSA versenyek egy részének programjában indult. Idén a Chili Bowl Nationals versenyen való indulásával a földpályás versenyzésbe is belevágott.
Nem akarok csak azért női sofőr lenni, hogy kipipáljam a sokszínűségre vonatkozó négyzetet, igaz? - mondta Legge. - Érdemben akarok ott lenni, és jó példát akarok mutatni mindenkinek, aki utánam jön. A nap végén bizonyítani kell a hozzáértésemet. Ne higgyétek, hogy bárki elvárja tőlem, hogy menjek ki, és gyújtsam fel a világot, és legyek versenyképes, mert ez a világ legversenyképesebb bajnoksága. Nem akarok hibázni és butának vagy alkalmatlannak tűnni. Azt hiszem, a versenyképesség a tapasztalattal fog jönni.
Indulók
37 Cup entries for Phoenix. Katherine Legge in 78. @NASCARONFOX pic.twitter.com/IaBQvk6l4B
— Bob Pockrass (@bobpockrass) March 3, 2025
Fotó: Chris Graythen/Getty Images
Az oddsok alapján...
A 10 legesélyesebb pilóta a Shriners Children’s 500 megnyerésére:
- Christopher Bell - 6x
- Ryan Blaney - 7x
- Kyle Larson - 7,5x
- William Byron - 9x
- Joey Logano - 9,5x
- Denny Hamlin - 11x
- Chase Elliott - 11x
- Tyler Reddick - 13x
- Chase Briscoe - 13x
- Ross Chastain - 15x
Menetrend
Szombat
02:00 - ARCA Menard Series verseny
17:30 - NASCAR Xfinity Series edzés
18:35 - NASCAR Xfinity Series időmérő
20:00 - NASCAR Cup Series edzés
21:05 - NASCAR Cup Series időmérő
23:00 - NASCAR Xfinity Series verseny 📺Aréna 4
Vasárnap
20:30 - NASCAR Cup Series verseny 📺Aréna 4
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.