Heti NASCAR

Lénárt Dávid blogja

2025. 4. versenyhét - Phoenix - 1

Idén először medium ovalon versenyez a mezőny. A superspeedway és road futamok után tehát egy valósabb képet kaphatunk az idei erőviszonyokról.

gettyimages-2074048035.jpg

Fotó: Meg Oliphant/Getty Images

Phoenix Raceway

A Phoenix Raceway, korábbi nevén Phoenix International Raceway (PIR), az arizonai Avondale-ben található, egy mérföldes (1,609 km) hosszúságú, alacsony dőlésszögű tri-ovál versenypálya, amely jelentős szerepet játszik az amerikai motorsport történetében.

A pálya építése 1963. szeptember 19-én kezdődött, és 1964. január 4-én nyitotta meg kapuit. Az eredeti létesítmény egy egy mérföldes oválból és egy 2,5 mérföldes (4,023 km) hosszúságú road course-ból állt.

A pálya különlegessége a "dogleg" kialakítás a hátsó egyenesben, amelyet a terepviszonyok és a road course integrálása miatt terveztek így.

A megnyitást követően a pálya gyorsan népszerűvé vált a különböző motorsport sorozatok között. A USAC (United States Auto Club) 1964-ben áthelyezte őszi versenyét ide, és egy tavaszi versenyt is hozzáadott a naptárhoz. Az első stock car versenyt 1968. január 28-án rendezték meg a 2,73 mérföldes road course-on, amelyet Don White nyert meg.

2010_phoenix_apr_nscs_ryan_newman_passes_jeff_gordon_for_lead.jpg

Fotó: Jonathan Ferrey/Getty Images

A Phoenix Raceway számos emlékezetes versenynek adott otthont az évek során. 1988. november 6-án rendezték meg az első NASCAR Cup Series versenyt, amelyet Alan Kulwicki nyert meg, és itt mutatta be híres "lengyel győzelmi körét", amikor a pályát az óramutató járásával ellentétes irányban kerülte meg.

A pálya 2005. április 23-án tartotta első éjszakai versenyét, amely egyben az első tavaszi NASCAR verseny is volt itt; a győzelmet Kurt Busch szerezte meg.

A Phoenix Raceway története során több jelentős átalakításon ment keresztül. 2011-ben a pálya első újraaszfaltozását végezték el, amely márciusban kezdődött és szeptemberben fejeződött be.

2017-ben bejelentették a pálya 178 millió dolláros felújítását, amely magában foglalta a nézőtéri és létesítményfejlesztéseket.

A felújítások után, 2018-ban a pálya nevét ISM Raceway-re változtatták, majd 2020-ban visszatértek a Phoenix Raceway névhez.

pir_nscs_greenflag_111515.jpg

Fotó: Chris Trotman/Getty Images

Adatok, statisztikák

Hossz: 1 mérföld (1,6 km)

Dőlésszög: célegyenesben 9 fok, hátsó egyenesben 3 fok, 1-2-es kanyarban 9 fok, 3-4-es kanyarban 11 fok

Legtöbb győzelem az aktív pilóták közül: Joey Logano - 4 győzelem - (2016, 2020, 2022, 2024)

Legtöbb pole pozíció az aktív pilóták közül: 4 pole - Ryan Newman (2002, 2003, 2004, 2008) és Kyle Busch (2006, 2012, 2016, 2019)

Legtöbb győzelem - csapat: Hendrick Motorsports - 13 győzelem

Legtöbb pole pozíció - csapat: Hendrick Motorsports - 15 pole pozíció

Alan Kulwicki portré

kulwicki_alan_nhof_headshot_crop.jpgAlan Dennis Kulwicki, becenevén "Special K" és "a Lengyel Herceg", 1954. december 14-én született Greenfieldben, Wisconsin államban. Gyermekkorában számos családi tragédiát élt át: édesanyja, bátyja és nagymamája korai halála mély nyomot hagyott életében. Édesapja, Gerald Kulwicki, ismert motorszerelő volt, aki híres versenyzők számára épített motorokat. Alan már fiatalon érdeklődött a technika és a versenyzés iránt, és go-kartokkal kezdte versenyzői pályafutását.

1977-ben gépészmérnöki diplomát szerzett a Wisconsin-Milwaukee Egyetemen, ami később nagyban hozzájárult versenyzői karrierjéhez, hiszen mérnöki tudását a versenyautók fejlesztésében is kamatoztatta.

Pályafutása kezdetén helyi versenypályákon indult Wisconsinban, majd az American Speed Association (ASA) sorozatban versenyzett, ahol 1979-ben és 1980-ban is bajnoki címet szerzett a Wisconsin International Raceway-en.

1984-ben debütált a NASCAR Busch Grand National Series-ben, ahol négy versenyen indult. Első versenyén, Milwaukee-ban, a második helyről rajtolt és másodikként ért célba. 1985-ben öt versenyen vett részt a Winston Cup Series-ben Bill Terry csapatában, legjobb eredménye egy 13. hely volt.

1986-ban Kulwicki saját csapatot alapított, miután eladta vagyonának nagy részét, és Wisconsinból a déli államokba költözött. Sokak számára szokatlan volt, hogy egy északi államból származó, diplomás mérnök próbál szerencsét a NASCAR világában, ahol akkoriban a versenyzők többsége nem rendelkezett felsőfokú végzettséggel. Kulwicki azonban kitartóan dolgozott, és már első évében elnyerte az Év Újonca címet.

1988_bristol_august_alan_kulwicki_mark_martin.jpg

Fotó: ISC Archives/Getty Images

1988-ban megszerezte első NASCAR-győzelmét a Phoenix International Raceway-en. A győzelmet követően bemutatta híressé vált "lengyel győzelmi körét", amikor is a pályát a forgalommal ellentétes irányban tette meg, hogy szembenézzen a közönséggel és megköszönje támogatásukat.

1992-ben Kulwicki történelmet írt azzal, hogy független csapatával megnyerte a Winston Cup bajnokságot. Ez volt az egyik legszorosabb bajnoki küzdelem a NASCAR történetében, hiszen mindössze tíz ponttal előzte meg Bill Elliottot. Kulwicki volt az utolsó olyan versenyző, aki csapattulajdonosként és versenyzőként egy személyben nyerte meg a bajnokságot.

kulwicki_atlanta_championship3_111592.jpg

Fotó: ISC Images & Archives via Getty Images

1993. április 1-jén, 38 éves korában, Alan Kulwicki tragikus repülőgép-balesetben életét vesztette Blountville közelében, Tennessee államban. A baleset sokkolta a NASCAR közösségét, és számos versenyző tisztelgett előtte a "lengyel győzelmi kör" bemutatásával a következő versenyeken.

Alan Kulwicki öröksége tovább él a versenyzés világában. 2014-ben családja létrehozta a Kulwicki Driver Development Programot (KDDP), amelynek célja, hogy támogassa a tehetséges fiatal versenyzőket, miközben megőrzi a "Lengyel herceg" emlékét.

gettyimages-2071926721.jpg

Fotó: Chris Graythen/Getty Images

GOVX 200 - Xfinity Series

A Truck Series ezen a helyszínen sem versenyzik, így ismét az Xfinity Series mezőnyének a dolga, hogy felvezesse a vasárnapi főfutamot. Izgalom szempontjából azonban nem marad le a Cup-tól, a múlthéti COTA-n rendezett viadal kifejezetten izgalmasra sikerült. A pálya lerövidítése sok test-test elleni küzdelmet hozott. Az Xfinity Series mezőnyének nem kellett a szomszédba mennie az agresszív, de még szabályos megmozdulásokért. Connor Zilisch-en volt a világ szeme, első futamját a szériában rögtön behúzta, és itt is esélyesnek számított. Kisebb-nagyobb kalamajkába belekerült ugyan, a végén már a defekt is szóba jöhetett volna a 18 éves versenyzőnél, de még így is elsőként intette le a kockászászló. Connor Zilisch 2/2 az Xfinity Seriesben.

Carson Kvapil nem neheztel Zlischre a verseny után

Egész héten a Circuit of The Americas versenypályán a média és a hype Connor Zilisch körül összpontosult, aki vasárnap debütál a NASCAR Cup Series-ben. De előtte megnyerte a NASCAR Xfinity Series versenyét a COTA-n. Csapattársa, Carson Kvapil, azonban nem adta meg magát harc nélkül.

A két feltörekvő csillag epikus csatát vívott egymással az utolsó szakasz újraindításától a 61. körig, amikor Kvapil jobb első gumija megadta magát. A JRM csapattársai nem bánták, hogy agresszív csatát vívtak a győzelemért, de Kvapil sokáig emlékezni fog arra, ahogy Zilisch szombaton az utolsó pillanatokban versenyzett vele.

Talán egy kicsit megalázva éreztem magam - mondta Kvapil a verseny után. - Úgy tűnt, hogy minden kanyarban kiütöttek minket az útból. Ez van. Ezek a srácok szuper agresszívek, amikor ilyen szintre kerülsz, de ugyanakkor egy kicsit olyan, mintha azt mondanám: "Mi a fene van, ember", szóval ezt mindenképpen a zsebembe teszem, és emlékezni fogok rá legközelebb.

A két pilóta egy más szintet autózott a mezőnyben. A 12 leggyorsabb kört ők futották meg, mialatt egymást üldözték. (Kvapil 5 - Zilisch 7, Kvapilé volt a 3 leggyorsabb idő.)

Mindannyian a győzelemre hajtunk, és ez egyfajta precedenst teremt arra, hogyan fogunk versenyezni - tette hozzá Kvapil.

Indulók

Shriners Children’s 500 - Cup Series

Christopher Bell megszerezte zsinórban második győzelmét a COTA-n. Sok ideig úgy tűnt, hogy Kyle Busch megszakítja az 59 futamos győzelem nélküli szériáját, de a #20-as jobbnak bizonyult. Shane van Gisbergen a vártnál rosszabbul teljesített, Chase Elliott pedig óriásit felzárkózva bekerült a mezőny végéről a top 5-be.

gettyimages-2074262098.jpg

Fotó: Meg Oliphant/Getty Images

Chase Briscoe mégis visszakapja a Daytona 500 után elvett pontjait

A Joe Gibbs Racing megnyerte a fellebbezést a februári büntetés ellen, amelyet Chase Briscoe #19-es csapatának ítéltek meg a Daytona 500 után a spoiler módosítása miatt. A fellebbezést szerdán tárgyalta a háromtagú Nemzeti Motorsport Fellebbviteli Testület. Akik a fellebbezést meghallgatták: Dixon Johnston, Hunter Nickell és Cathy Rice. A büntetés visszavonásának indoklása az volt, hogy „a testület úgy véli, hogy a #19-es kupaautó spoileralapján lévő néhány lyuk megnyúlását az okozta, hogy az adott alapot a hátsó fedélzethez rögzítették".

Briscoe autója, amely a daytonai pole pozíciót szerezte meg, egyike volt annak a kettőnek, amelyet további vizsgálatra vittek. A büntetés 100 pont elvesztését, 10 playoff-pontot és 100 000 dolláros bírságot jelentett a csapatnak. James Smallt, Briscoe csapatfőnökét négy futamra felfüggesztették.

Small felfüggesztését azonban az elmúlt két hétben elhalasztották, és egyetlen futamot sem hagyott ki. A pontokat visszaosztják a csapatnak, a pénzbüntetést pedig eltörlik.

Briscoe a büntetés miatt az utolsó teljes munkaidős pilóta a pontversenyben (46. helyen áll), negatív 28 bajnoki és negatív 10 playoff-ponttal. A bajnoki tabellán a 14. helyre lép vissza 72 ponttal és nulla rájátszásbeli ponttal.

Pályafutásom legnagyobb pontszerző napja! - írta Briscoe a közösségi médiában. - Visszatértünk! Komolyra fordítva a szót, köszönjük a NASCAR-nak, hogy lehetőséget adtak nekünk a bizonyításra, és (egy) hatalmas köszönet mindenkinek a Joe Gibbs Racingnél, akik számtalan órát fektettek abba, hogy mindent összehozzanak.

gettyimages-2073987653.jpg

Fotó: Meg Oliphant/Getty Images

Katherine Legge debütál a Cup Seriesben

A Live Fast Motorsports a közösségi médián keresztül jelentette be, hogy Legge a csapat #78-as Chevrolet-jét fogja vezetni a versenyen. Legge szponzora a DROPLiGHT lesz.

B.J. és Jessica McLeod, a Live Fast Motorsports tulajdonosai nem teljes munkaidőben indítják az autót. McLeod a 2023-as szezon után eladta a charterét, és azóta az autót csak egyes Cup Series futamokon indította el.

Legge lesz az első nő, aki a Cup Series versenyén indul, mióta Danica Patrick a 2018-as Daytona 500-on utoljára indult.

Eddig öt alkalommal indult a NASCAR Xfinity Series-ben, legutóbb 2023-ban a Road Americában. Az ARCA Menards Series idei szezonnyitó futamán is indult a Daytona International Speedwayen, ahol egy korai baleset miatt idő előtt véget ért a napja.

A vasárnapi phoenixi erőfeszítés a Live Fast 2025-ös menetrendjének bővítését jelenti. A csapat korábban bejelentette, hogy a Cup Series részleges versenynaptárát hét futamból áll - mind a hat verseny draft stílusú pályákon zajlik, plusz a májusi Coca-Cola 600-as verseny. McLeod nem tudta kvalifikálni magát az idei Daytona 500-ra, majd a következő hétvégén az Atlanta Motor Speedwayen a 22. helyen végzett.

Legge a tavalyi szezonban az IndyCar és az IMSA versenyek egy részének programjában indult. Idén a Chili Bowl Nationals versenyen való indulásával a földpályás versenyzésbe is belevágott.

Nem akarok csak azért női sofőr lenni, hogy kipipáljam a sokszínűségre vonatkozó négyzetet, igaz? - mondta Legge. - Érdemben akarok ott lenni, és jó példát akarok mutatni mindenkinek, aki utánam jön. A nap végén bizonyítani kell a hozzáértésemet. Ne higgyétek, hogy bárki elvárja tőlem, hogy menjek ki, és gyújtsam fel a világot, és legyek versenyképes, mert ez a világ legversenyképesebb bajnoksága. Nem akarok hibázni és butának vagy alkalmatlannak tűnni. Azt hiszem, a versenyképesség a tapasztalattal fog jönni.

Indulók

gettyimages-2074071785.jpg

Fotó: Chris Graythen/Getty Images

Az oddsok alapján...

A 10 legesélyesebb pilóta a Shriners Children’s 500 megnyerésére:

  • Christopher Bell - 6x
  • Ryan Blaney - 7x
  • Kyle Larson - 7,5x
  • William Byron - 9x
  • Joey Logano - 9,5x
  • Denny Hamlin - 11x
  • Chase Elliott - 11x
  • Tyler Reddick - 13x
  • Chase Briscoe - 13x
  • Ross Chastain - 15x

Menetrend

Szombat

02:00 - ARCA Menard Series verseny

17:30 - NASCAR Xfinity Series edzés

18:35 - NASCAR Xfinity Series időmérő

20:00 - NASCAR Cup Series edzés

21:05 - NASCAR Cup Series időmérő

23:00 - NASCAR Xfinity Series verseny 📺Aréna 4

Vasárnap

20:30 - NASCAR Cup Series verseny 📺Aréna 4

A bejegyzés trackback címe:

https://hetinascar.blog.hu/api/trackback/id/tr1818811394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

A.J. Allmendinger (1) AJ Allmendinger (1) Alex Bowman (2) All-Star Open (1) All-Star Race (1) Aric Almirola (1) Atlanta Motor Speedway (2) Austin Cindric (2) Austin Hill (2) Bill Elliott (1) Bobby Labonte (1) Boris Said (1) Brad Keselowski (2) Brenden Queen (1) Bristol Motor Speedway (1) Bubba Wallace (2) Chandler Smith (1) Charlotte 600 (2) Charlotte Motor Speedway (4) Chase Briscoe (1) Chase Elliott (8) Chicago (2) Christian Eckes (2) Christopher Bell (3) Chris Buescher (2) Circuit of The Americas (2) Clash (1) Coca-Cola 600 (1) Cole Custer (1) Corey Heim (3) Curtis Turner (1) Dale Earnhardt (1) Darlington Raceway (2) Darrell Waltrip (1) Daytona 500 (2) Daytona International Speedway (3) Denny Hamlin (13) Dover Motor Speedway (1) előzetes (29) Front Row Motorsport (1) Hall of fame (1) Hendrick Motorsports (1) Homestead-Miami Speedway (2) Húsvét (1) Iowa Speedway (1) Jeff Gordon (1) Jesse Love (2) Jimmie Johnson (2) Joey Logano (2) Joe Lee Johnson (1) Justin Allgaier (2) Kansas Speedway (2) Kaulig Racing (1) Kevin Harvick (3) Kurt Busch (1) Kyle Busch (6) Kyle Larson (17) L.A. Coliseum (1) Las Vegas Motor Speedway (4) Lee Petty (1) Martinsville Speedway (2) Martin Truex Jr. (12) Michael McDowell (3) Mike Skinner (1) Nashville Superspeedway (1) New Hampshire (1) Noah Gragson (1) North Wilkesboro Speedway (1) összefoglaló (2) Phoenix Raceway (3) Playoff (6) Pocono (2) Pocono Raceway (2) portland (1) portré (1) Rajah Caruth (2) Richmond Raceway (1) Ricky Stenhouse Jr. (1) road (1) Roger Penske (1) Ross Chastain (1) roval (2) Ryan Blaney (9) Ryan Sieg (1) Ryan Truex (1) Sam Mayer (3) Shane van Gisbergen (5) Sonoma Raceway (1) Spire Motorsports (1) Superspeedway (1) sztorik (3) Talladega Superspeedway (2) Team Penske (1) Texas Motor Speedway (2) Tyler Reddick (6) Ty Gibbs (1) Wendell Scott (1) William Byron (8) World 600 (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása