A 2025-ös szezon első rövid ovál versenye következik. A kisebb pálya nem jelenti azt, hogy kevesebb izgalmat látunk. Sőt!
Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images
Martinsville Speedway
A Martinsville Speedway története 1947-ben kezdődött, amikor H. Clay Earles úgy döntött, hogy egy rövid ovális pályát épít Virginia állam kisvárosában, Martinsville-ben. A pálya egyedi kialakítást kapott: a kanyarokat eredetileg agyagból formálták, míg az egyenesek aszfaltozottak lettek, ami különleges kihívást jelentett a versenyzők számára. Az első versenyt 1947. szeptember 7-én rendezték, és Red Byron szerezte meg a győzelmet. A pálya gyorsan népszerűvé vált, és 1949. május 9-én már a NASCAR hivatalos versenysorozatának is otthont adott.
A Martinsville Speedway elhelyezkedése és jellegzetességei miatt máig különleges helyet foglal el a motorsport világában. A pálya hossza mindössze 0,526 mérföld (kb. 846 méter), ami a rövid pályás versenyzés egyik legismertebb példája. A kanyarok enyhén íveltek, míg az egyenesek meredekebbek, és a különböző felületek miatt a versenyzőknek folyamatosan alkalmazkodniuk kell. A nézőtér ma körülbelül 44 000 főt képes befogadni, és a szurkolók egyik kedvenc élménye a hagyományos "Martinsville Hot Dog", ami mustárral és káposztával készül.
Fotó: NASCAR Archives & Research Center via Getty Images
Az évek során számolatlanul emlékezetes versenyek színhelye volt a Martinsville Speedway. 1957-ben Buck
Baker és Speedy Thompson heves csatája maradt a nézők emlékezetében, míg 1971-ben Richard Petty megszerezte 15. győzelmét a pályán, ami akkor rekordnak számított. 1979-ben Darrell Waltrip és Cale Yarborough összecsapása mutatta meg, mennyire intenzívek lehetnek a versenyek itt. 1987-ben Darell Waltrip ellentmondásos módon nyert, miután az utolsó körben Terry Labonte-val és Dale Earnhardt-tal ütközött.
A modern korból is számos felejthetetlen verseny köthető a pályához. 2017-ben Chase Elliott és Denny Hamlin heves csatája nagy port kavart, míg 2018-ban Joey Logano és Martin Truex Jr. utolsó kanyari ütközése döntötte el a futam sorsát. 2020-ban Chase Elliott végül megszerezte első Martinsville-győzelmét, ami egyben a Championship 4-be jutást is jelentette számára. Ezek a versenyek mind hozzájárultak ahhoz, hogy a pálya máig a NASCAR egyik legizgalmasabb helyszíne maradjon.
Fotó: NASCAR Archives & Research Center via Getty Images
A Martinsville Speedway folyamatosan fejlődött az évek során. 1976-ban az első nagyobb felújításon esett át, ahol kibővítették a nézőteret. 1988-ban a korábbi agyagos kanyarokat betonnal helyettesítették, ami javította a tapadási viszonyokat. 2002-ben a pálya névadói megállapodások változtak, de a hivatalos név megmaradt. 2004-ben jelentősen bővült a főtribün és luxusboxok kerültek beépítésre. 2019-ben világítást szereltek fel, ami lehetővé tette az éjszakai versenyek megrendezését. 2022-ben pedig teljesen felújították az aszfaltozott részeket, hogy modern követelményeknek megfeleljen a pálya.
Adatok, statisztikák
Hossz: 0,526 mérföld (0,847 km)
Dőlésszög: kanyarokban 12 fok, egyenesekben 0 fok
Legtöbb győzelem az aktív pilóták közül: Denny Hamlin - 5 (2008, 2009, 2010, 2010, 2015)
Legtöbb pole pozíció az aktív pilóták közül: Joey Logano - 5 (2015, 2015, 2016, 2017, 2019)
Legtöbb győzelem - csapat: Hendrick Motorsports - 29 győzelem
Legtöbb pole pozíció - csapat: Hendrick Motorsports - 20 pole pozíció
Fotó: James Gilbert/Getty Images
The Boys & Girls Club of the Blue Ridge 200 - Truck Series
Kyle Larson múlthéten a Truck Seriesben kisebb szerencse után, de megnyerte a homesteadi futamot. Corey Heim magabiztos vezetése nem volt elég a sikerhez, az autó néha, meg-megállt a pályán, ahol súlyos másodperceket bukott a riválisaival szemben.
Megkezdődik a Triple Truck Challenge
A 2025-ös Triple Truck Challenge három futamot tartalmaz: Martinsville (március 28.), Bristol (április 11.) és Rockingham (április 18.).
Minden Truck Series versenyző jogosult a részvételre; a Triple Truck Challenge azonban nem lesz nyitott a NASCAR Xfinity Series vagy a NASCAR Cup Series állandó versenyzői számára, akik részt vesznek a futamokon.
- A versenyen a legtöbb pontot elért teljes munkaidős Truck Series versenyző 50 ezer dolláros bónuszban részesül.
- Ha egy versenyző a három versenyből kettőn megnyeri a Triple Truck Challenge-et, akkor összesen 150 000 dollárt kap.
- Ha egy versenyző mindhárom kijelölt versenyen megnyeri a Triple Truck Challenge-et, akkor összesen 500 ezer dollár pénzdíjat nyer.
A bajnokságot jelenleg Corey Heim vezeti, 8 ponttal Ty Majeski előtt.
Indulók
35 trucks entered for Martinsville. Byron is in the Spire 07 for Martinsville. @NASCARONFOX pic.twitter.com/BTbiIDaWQj
— Bob Pockrass (@bobpockrass) March 24, 2025
Mike Skinner, az első Truck Series verseny nyertesének portréja
Mike Skinner 1957. június 28-án született Susanville-ben, Kaliforniában. Gyermekkorát a motorok és a versenyzés iránti szenvedély jellemezte, ami hamarosan alakította jövőjét. Már fiatalon belevágott a versenyzés világába, és később az egyik legsikeresebb pilótává vált a Truck Series-ben, valamint a NASCAR legfelsőbb szintjein is jól szerepelt.
Skinner karrierje a rövidpályás versenyeken kezdődött, ahol tehetségét hamar felismerték. Az 1990-es évek elején már a NASCAR egyik ígéretes tehetsége volt, és amikor 1995-ben bejelentették a Craftsman Truck Series (ma NASCAR Truck Series) létrejöttét, Skinner azonnal az egyik főszereplője lett. Az új sorozatban gyorsan dominálni kezdett, és már az első évadban bebizonyította, hogy kiemelkedő versenyző.
Az 1995-ös év fordulópontot hozott Skinner karrierjében, amikor megnyerte az első Truck Series versenyét a Phoenix International Raceway-en. Ez a győzelem nem csupán az ő számára volt jelentős, hanem a NASCAR történetében is kiemelkedő pillanat volt, hiszen a sorozat még csak a kezdetén járt. Skinner a #3-as számú Richard Childress Racing-es Chevrolet Silveradóval versenyzett, és domináns teljesítményt nyújtott. A verseny során kiváló tempót diktált, és bár kemény harcot vívott a riválisokkal (példaul Terry Labonte-val), végül ő haladt át elsőnek a kockászászlón. Ez a győzelem megerősítette pozícióját a sorozat élén, és az év végén meg is nyerte az első Truck Series bajnoki címet.
A Truck Series sikerét követően Skinner lehetőséget kapott a NASCAR Cup Series-ben való szereplésre, ahol szintén a Richard Childress Racing csapatával versenyzett. Bár a Cup Series-ben nem ért el olyan nagy sikereket, mint a Truck Series-ben, számos erős eredményt produkált, és többször is közel járt a győzelemhez. Legemlékezetesebb teljesítményei közé tartozott az 1997-es Daytona 500 pole pozíció és a 2000-es Daytona 500-on elért második hely.
A NASCAR karrierje során Skinner nem csak a Cup Series-ben, hanem a Busch Series-ben (ma Xfinity Series) is versenyzett, ahol szintén jól szerepelt. Versenyzői stílusát a keménység és a technikai érzék jellemezte, ami miatt tisztelet övezte a pályán. Azonban a 2000-es évek közepétől kezdve egyre kevesebb lehetőséget kapott a legjobb csapatoknál, és karrierje lassan hanyatlani kezdett.
A versenyzéstől való visszavonulása után Skinner nem szakadt el a NASCAR világától. Számos szerepet vállalt a szakmai közösségben, mint például mentoráló tevékenység, valamint szakkommentátorként is dolgozott. Emellett továbbra is részt vett különféle veteránversenyeken, ahol megmutatta, hogy még mindig ott van benne a versenyzői láng.
Fotó: Rondra Greer/NASCAR
Mike Skinner NASCAR karrierje számokban:
Truck Series
- 231 indulás
- 28 győzelem
- 90 db top 5-ös helyezés
- 144 db top 10-es helyezés
- Átlagos befejezés: 10,9
- Átlagos rajtpozíció: 5,2
- Élen töltött körök: 6204
Xfinity Series
- 52 indulás
- 1 győzelem
- 8 db top 5-ös helyezés
- 16 db top 10-es helyezés
- Átlagos befejezés: 19,5
- Átlagos rajtpozíció: 15,9
- Élen töltött körök: 317
Cup Series
- 286 indulás
- 0 győzelem
- 10 db top 5-ös helyezés
- 39 db top 10-es helyezés
- 6 db pole pozíció
- Élen töltött körök: 1029
Mike Skinner rövid ovál-menőként Martinsvilleben szerezte a legtöbb futamgyőzelmét, összesen 3-szor diadalmaskodott a virginiai pályán.
Fotó: James Gilbert/Getty Images
Marine Corps 250 - Xfinity Series
Drámai befejezéssel ért véget a múltheti Xfinity verseny, a JR Motorsports versenyzője, Justin Allgaier megszerezte a győzelmet Homestead-Miami-ban.A nap nagy részében úgy tűnt, hogy Kyle Larson a péntek esti futamgyőzelmére szombaton győzelemmel válaszol a pályán. A 201 körből 132-t dominánsan vezetett, és 15 másodperces előnye volt a mezőnnyel szemben, amikor nyolc körrel a vége előtt figyelmeztető zászlót lengetett, ami a mezőnyt a hosszabbítás utolsó újraindításához kötötte össze. Larson az alsó sávot választotta az újraindításhoz, a második helyen álló Mayer pedig úgy döntött, hogy közvetlenül Larson mögé áll. Azonban a hendrickes pilóta kicsit beragadt a rajtnál, ami végül a vesztét okozta.
Folytatódik a Dash4Cash
Justin Allgaier megnyerte a Dash 4 Cash-t Miamiban. Ez volt a hatodik Dash4Cash győzelm, ami rekordnak számít.
Martinsvilleben ők alkotják a mezőnyt: #00 Sheldon Creed, #7 Justin Allgaier, #21 Austin Hill, #41 Sam Mayer.
A négy Dash 4 Cash versenyző közül a legjobb helyezést elérő versenyző 100 000 dolláros bónuszt nyer.
Corey Day debütál az Xfinity Seriesben
Kyle Larson pártfogoltja, a Hendrick Motorsports következő nagy dobása, Corey Day a Truck Series után az Xfinity Seriesben is kipróbálja magát. A mindössze 19 éves versenyző eddig 6-szor indult a NASCAR Truck Seriesben. Négyszer tavaly, kétszer pedig idén. Legjobb helyezését a múltheti homesteadi versenyen érte el, ahol 15. lett. Érdeklődve nézi a NASCAR világa, hogy hogyan mozog majd a fiatal tehetség az Xfinity Series autójában. De nem csak ő lesz az egyetlen debütáló, Patrick Staropoli és Tyler Tomassi is először ül a volán mögé a szériában.
- A legutóbbi 9 Martinsville-ben rendezett Xfinity Series versenyt 8 különböző pilóta nyerte meg.
- A legutóbbi 4 versenyen az első szakasz nyertese lett végül a futam nyertese is
- 7-ből 5-ször végződött hosszabbítással a martinsvillei futam
- 6-ból 3-szor történt utolsó körös előzés az élen
Indulók
40 Xfinity entries for 38 spots at Martinsville. pic.twitter.com/vQPlho9dn8
— Bob Pockrass (@bobpockrass) March 24, 2025
Cook Out 400 - Cup Series
Kyle Larson kihasználta, hogy a Hendrick Motorsports csapattársa, Alex Bowman a Homestead-Miami Speedway-en rendezett vasárnapi futam végén a falat súrolta, és megszerezte szezonbeli első győzelmét. Bowman hét körrel a vége előtt vezetett, amikor Chevrolet-je túl közel került a falhoz a 4-es kanyarban. Mire Bowman le tudott húzódni a falról, Larson már belülről hajtott el mellette, majd 1,2 másodperces előnnyel elhúzott és megszerezte a győzelmet.
- Martinsville-be sokat jár a Cup Series mezőnye.152 pontszerző futammal a második legtöbb versenynek adott otthont, a Daytona International Speedway mögött (156).
Idén először nem baj, ha egy kicsit esik az eső
A Goodyear elhozza 18 colos nedves időjárási radiál gumiabroncsait Martinsville-be a NASCAR Cup autókra, amennyiben a NASCAR úgy dönt, hogy a körülmények ezt indokolják. A Cup csapatok maximum 4 garnitúra nedves időjárási gumiabroncsot kapnak a versenyre. A NASCAR Cup csapatai legutóbb tavaly júliusban, Chicagóban használták a nedves időjárási gumikat.
- A 2025-ös szezonban eddig 201 előzés történt az élen, ez a legtöbb, amit hat futam alatt valaha is elértek.
- Kyle Larson az elmúlt öt martinsville-i versenyen átlagosan 2,8 célba ért, míg az azt megelőző 15 versenyen 20,5 volt az átlaga.
Joey Logano az első olyan címvédő, aki regnáló bajnokként az első hat futamán nem végzett a top 10-ben.
A #22-esnek nem úgy indul a címvédés, ahogy azt ő elvárta. A phoenixi sikert követően kapott hideget-meleget. Sokan nem tartották fairnek, hogy a Team Penske pilótája megszerezte harmadik címét. Idén azonban mégtöbb negatív véleményt kap Joey Logano.
Idei eredményei:
- Daytona: 35.
- Atlanta: 12.
- COTA: 24.
- Phoenix: 13.
- Las Vegas: 15.
- Homestead: 14.
A top 10 még nem sikerült neki idén, viszont időmérőn nem lehet észrevenni a formaromlását. Pole pozíciója ugyan még nincs, de kétszer is az első rajtsorból indult. 6-ból 4-szer került be a legjobb 10-be a szombati napokon.
Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images
Indulók
38 entries for Cup race at Martinsville. 50-Myers 66-TBA (will be Casey Mears) @NASCARONFOX pic.twitter.com/132qIwREuy
— Bob Pockrass (@bobpockrass) March 24, 2025
Az oddsok alapján...
A 10 legesélyesebb versenyző a Cook Out 400 megnyerésére:
- Ryan Blaney - 5x
- Kyle Larson - 6x
- Denny Hamlin - 7,5x
- Chase Elliott - 7,5x
- William Byron - 8x
- Joey Logano - 10x
- Christopher Bell - 10x
- Chase Briscoe - 13x
- Ross Chastain - 23x
- Kyle Busch - 23x
Menetrend
Péntek
19:05 - NASCAR Truck Series edzés
20:10 - NASCAR Truck Series időmérő
21:30 - NASCAR Xfinity Series edzés
22:35 - NASCAR Xfinity Series időmérő
Szombat
0:30 - NASCAR Truck Series futam / Net4+
19:00 - NASCAR Cup Series edzés
20:10 - NASCAR Cup Series időmérő
22:00 - NASCAR Xfinity Series futam 📺 Aréna 4
Vasárnap
21:00 - NASCAR Cup Series futam / Net4+
A cikk megírásához a NASCAR Media forrásai lettek felhasználva.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.