Daytona után újabb nagy sebességű pályára látogat a NASCAR mezőnye.
Eseménydús szezonnyitón vagyunk túl. Az előrejósolt eső sajnos megérkezett, így borult a menetrend. A Daytona 500-at egy nappal később kellett megrendezni. Eddig nem kedveznek az égiek Amerika legnépszerűbb autóversenyének, de úgy látszik ezen a héten nem lesz tényező a felhők állása.
A Daytonaban rendezett versenyhétvégén mindhárom kategóriában valamilyen szinten beleszólt a csapadék. Nagy szerencsére azért az első, Truck Series futamot nem kellett eltolni, ott csak a verseny közbeni kisebb várakozás okozott kellemetlenséget. Az xfinitysek nem jártak ilyen szerencsével. Hosszú várakozás után áttették hétfőre a Cup futam elé, majd később a természet ismét közbeszólt és csak helyi idő szerint hétfő este 10 órakor kezdték meg a száguldást.
A szokásosnak mondható daytonai káosz jellemezte a 2 kisebb kategóriát. A Truck futamon 11, míg az Xfinityben 9 darab megszakítás volt. A superspeedwayen elkerülhetetlenek a nagyobb balesetek. Különösen akkor, amikor lelkes fiatalok tarkítják a mezőnyt. A hétvégén debütált az ARCA Menards Seriesből érkező nagy ígéret, Jesse Love, aki már egyből a másodszámú kategóriában rajtolt. Rögtön az első időmérő edzését meg tudta nyerni. Első Xfinity Series futamát tehát ő vezette fel. Fontos mérföldkő volt a hétvége Shane van Gisbergen számára is, aki első Xfinity futamát teljesítette egy nem éppen sikeres ARCA Menards Series futam után. A péntekre áttett futamon 4 kör után balesetbe keveredett. 2013 után pedig ismét az élen versenyzett egy nő, Natalie Decker személyében.
A Truck Series futamot Nick Sanchez, míg az Xfinity Series futamot Austin Hill nyerte, aki már sorozatban harmadjára tud első lenni Daytonaban.
Truck Series összefoglaló, Xfinity Series összefoglaló
[caption id="attachment_3719" align="aligncenter" width="2560"] Fotó: James Gilbert/Getty Images[/caption]
Időrendi sorrendben nem a legvégére érkezett a csúcspont, mint ahogy említve lett, az Xfinity futamot a Cup utánra helyezték, így egy érdekes helyzet alakult ki, hogy a Daytona 500-at hamarabb rendezték meg, mint a United Rentals 300-at. Helyi idő szerinti 5 órára, a szezonnyitó futam időpontjára már napsütéses idő várta az autósport rajongóit. A várakozásoknak vége, az autók és a pilóták váltak főszereplővé.
Ahogy azt várni lehetett, a mostani generációval egy élvezetes superspeedway futamot láthattunk. Hol 2-en, hol pedig 3-an haladtak egymás mellett. Az első baleset már az 5. körben megtörtént.
Ross Chastain és Brad Keselowski próbáltak meg előre törni a felső sávba húzódva, harmadik sort alkotva. Amikor John Hunter Nemechek melléjük akart állni, Keselowski meglökte és Harrison Burtonnak sodorta. Burton eltalálta a Daytona 500 újoncát, Carson Hocevart, és mindkét autó a belső pálya felé csúszott, mielőtt visszatántorgott az egyenesre, magával ragadva más versenyzőket is a mezőnyből. Közöttük volt Jimmie Johnson is, aki pályafutása során először a selejtezőkön keresztül jutott be a Daytonába. A hétszeres bajnok visszatért ugyan a pályára, de az autó már nem volt az igazi.
Kezdetben optimista voltam, reménykedtem, hogy rendbe tudjuk hozni a felfüggesztést - mondta Johnson - Aztán ahogy telt az idő, rájöttünk a sérülés súlyosságára, és túl sok sérülésünk volt ahhoz, hogy még a drafton is benne legyünk, hacsak nem volt valami különleges helyzetem. Így aztán azon a ponton már csak az érdekelt, hogy lesz-e még több figyelmeztetés, és hogy az figyelmeztetéseken keresztül nyerünk-e néhány pozíciót.
Johnson egyébként az első olyan pilóta volt, aki a Hírességek Csarnokába való bekerülése utána indult a Daytona 500-on.
A verseny képe ezután lenyugodott. Mármint ahogy egy superspeedway futam lehet nyugodt. Ádáz csaták mentek az élen, a mezőny közepén, de még a mezőny végén is a luck dog pozícióért. Az első szakaszt Chase Elliott, a második szakaszt pedig Ryan Blaney nyerte meg.
A Big One ebben az évben sem maradt el. Ahogy az lenni szokott, a verseny végi helyezkedések idén is egy nagy balesetet eredményeztek. A 192. körben, az utolsó újraindítás előtt Chastain az élen haladt, amikor Alex Bowman megpöccintette William Byront, a csapattársát. Byron emiatt Brad Keselowski Fordjának jobb hátsó részének ütközött. Keselowski autója Joey Logano Fordjába csapódott, aki ekkor a verseny 45 körét vezette. A 2023-as bajnok, Ryan Blaney Fordja is érintett volt a balesetben, 23 autóval együtt. A baleset roncsai a pálya hátsó részén hevertek. Blaney, Keselowski, Logano, Tyler Reddick, a tavalyi győztes Ricky Stenhouse Jr., Daniel Suarez és Todd Gilliland is kiesett a versenyből. A NASCAR 15 perc 27 másodpercre piros zászlóval állította meg a versenyt a pálya megtisztítása miatt.
[su_youtube_advanced url="https://www.youtube.com/watch?v=aY5GcUqNEIQ"]
Ez a superspeedway versenyzés - mondta az első helyről induló Logano. - Nagyon szórakoztató, amíg ez meg nem történik. Elég érdekes volt a sok lökdösődés a végén. Az autónk képes volt ezt elviselni. A Mustangunk nagyon gyors volt. Nagyon jól tudta vezetni a sort. Azt hittem, hogy olyan autók vannak körülöttem, amilyeneket akartam."
A versenyt végül a tavalyi bajnoki döntőben szereplő William Byron nyerte meg. A 199. kör legvégén Chastain és Cindric összeakadtak. A sárga jelzést nem sikerült a fehér zászló előtt bemutatni így ahogy a Truck és az Xfinity sem, úgy a Cup sem zöld zászlóval ért véget.
Daytona 500 Top 10:
- William Byron
- Alex Bowman
- Christopher Bell
- Corey LaJoie
- Bubba Wallace
- AJ Allmendinger
- John Hunter Nemechek
- Erik Jones
- Noah Gragson
- Chase Briscoe
[caption id="attachment_3733" align="aligncenter" width="2560"] Fotó: Sean Gardner/Getty Images[/caption]
Atlanta Motor Speedway
Helyszín: Hampton, Georgia (32 km-re Atlantától)
Épült: 1960
Pálya hossza: 1,54 mérföld (2,48 km)
Dőlésszög: 28 fok
Kapacitás: 125 000 néző
Legtöbb pole pozíció: Ryan Newman, Buddy Baker (7 db)
Legtöbb futamgyőzelem: Dale Earnhardt (9 db)
Legutóbbi futamgyőztesek:
- William Byron (2023)
- Joey Logano (2023)
- Chase Elliott (2022)
- Joey Logano (2022)
- Kurt Busch (2021)
Az atlantai pálya átépítése
2021-ben átfogó átalakításon esett át a pálya, amelynek célja a versenyzés izgalmasabbá tétele és a pálya NASCAR-versenyekhez való jobb illesztése volt.
Ahogy Atlanta versenyfelülete elöregedett, kihívást jelentett számunkra, hogy újragondoljuk, milyen lehet a NASCAR versenyzés egy köztes pályán - olvasható Marcus Smith, a Speedway Motorsports elnök-vezérigazgatójának nyilatkozatában. - A kanyarokban lévő magas padkákkal, a keskenyebb szélességgel és az új aszfaltozási technológiával Atlanta nem fog hasonlítani más másfél kilométeres pályához. Minden új lesz '22-re, és ezt kifejezetten a szoros, versenyképes versenyzésre tervezték.
Nem osztott nagy sikert a pilóták körében a pálya megújítása. Úgy érezték, hogy nem konzultáltak velük, és nem volt beleszólásuk a NASCAR és az atlantai versenypálya jövőjével kapcsolatos tervekbe. A versenyzők leginkább a pálya szűkítése miatt nem voltak elégedettek. Kyle Larson egyike volt annak, aki szóvá tette az eseményeket.
Bárcsak mindenkivel beszélnének erről. Azt hiszem, sok versenyzőt váratlanul ért a dolog - mondta Kyle Larson a riportereknek. Mi egy jó show-t fogunk nyújtani, függetlenül attól, hogy milyen lesz a pálya. De több tapasztalatunk van, mint a szurkolóknak, azt hiszem, ez lenne az érvem. Több száz különböző versenypályán versenyeztem már, és úgy érzem, mi jobban megértjük, hogy mitől lesz igazán jó a versenyzés. De a rajongók szeretik a baleseteket, és egy 40 láb széles pálya szorosan összetart minket. Szóval talán ez fogja megvalósítani azt a 'jó versenyzést', amit mi annak gondolunk.
Újra a régi Alex Bowmant látjuk idén?
A Hendrick Motorsports #48-asának nem volt egy ideális éve 2023-ban. Áprilisban egy sprint car versenyen balesetezett, ami miatt több futamot is ki kellett hagynia. A ponthátránya ennek köszönhetően jelentősen megnőtt, emellett pedig nem sikerült futamot nyernie, így nem került be a rájátszásba. Az egész szezonban nem lehetett rá tényezőként számítani. Csupán 4-szer végzett a Top 5-ben. Az év második felében pedig a top 10-en kívül ért be minden futamon a Roval kivételével.
A Daytona 500-on új erőre kapott és nagyszerű futamot produkált. Az utolsó körökben úgy tűnt, akár ő is nyerhet és megszakíthatja a rossz sorozatát. Az utolsó körös sárga többek közt tőle is elvette a lehetőséget, hogy megküzdjön a régóta várt trófeáért. Végül csapattársa, Byron mögött a második helyen végzett.
Még egy kör, ember, hatalmasat mentünk, szóval átvesszük a vezetést, de ki tudja, mi történik, mire a 3-as kanyarhoz érünk, vagy vissza a rajt/célvonalhoz - mondta Bowman. - Volt egy esélyünk, és ez minden, amit kérhetsz ezeken a versenyeken. Örülök Williamnek. Bárcsak mi nyertünk volna. De így is nagyszerű nap a Hendrick Motorsport számára. Ilyen közel lenni egy Daytona 500-as győzelemhez egy kicsit szívszorító, az biztos. De sokkal rosszabb, ha egyáltalán nincs esélyünk, nem igaz? És mi hoztuk magunkat olyan helyzetbe, hogy a fehér zászlónál mi voltunk a legjobban esélyesek arra, hogy átvegyük a vezetést.
Atlantában még nem sikerült nyernie. Legjobb helyezése egy harmadik hely, amit még az előző generációs pályán ért el. Az újjáépítés után 10., 32., 14., és 26. lett.
[caption id="attachment_3735" align="aligncenter" width="2560"] Fotó: Alex Slitz/Getty Images[/caption]
[caption id="attachment_3739" align="alignleft" width="199"] Fotó: Getty Images[/caption]
Portré: Bill Elliott
Georga állam egyik leghíresebb NASCAR pilótája, Bill Elliott 1955. október 8-án született Dawsonvilleben. Egy olyan családban nőtt fel, amelynek szenvedélye volt az autóversenyzés. Elliott korán érdeklődést mutatott a gyors autók iránt. Édesapja, George, valamint testvérei, Ernie és Dan segítségével Elliott 1974-ben kezdett el versenyeket nyerni a közeli Woodstockban található Dixie Speedway-en.
1976-ban Elliott - apja volt az autó tulajdonosa, Ernie a csapatfőnök, Dan pedig a sebességváltó-építő - úgy döntött, hogy szerencsét próbál a Winston Cup versenyen. A szórványos sikerek ellenére az alulfinanszírozott családi vállalkozás nehezen jutott be a NASCAR elitjébe. 1976 február 29-én, Rockinghamben debütált. 34. helyről indulva 33.-ként végzett.
1982-ben átigazolt az Elliott Racingtől a Melling Racinghez, ahol már a sikerek is megjöttek.
1983-ban első futamgyőzelmét ünnepelhette Riverside-ban.
1985-ben megmutatta a kiváló egykörös tehetségét. Egy szezonon belül 11 pole pozíciót sikerült megszereznie.
1987-ben a superspeedwayek királyáva vált. Daytonában megdöntötte az időmérőn a sebességrekordot (338,5 km/h). Ezt a sikert megismételte a Talladega Superspeedwayen. 342,5 km/h-s tempója máig a NASCAR történetének leggyorsabb kvalifikációs sebessége.
[caption id="attachment_3740" align="aligncenter" width="2560"] Fotó: Chris Graythen/Getty Images[/caption]
1988-ban megszerezte a régóta várt bajnoki címet. 6 futamgyőzelmet és 15 Top 5-ös helyezért ért el a szezon során.
1992-ben a Junior Johnson & Associates-hez igazolt. Ígéretesnek tűnt az átigazolás. A végsőkig harcban volt Elliott a bajnoki címért. Atlantában rendezték a szezon utolsó futamát, amit ugyan Bill Elliott nyert, de az összetett tabellán Alan Kulwicki végzett az élen. Ez volt a Winston Cup történetének legkisebb különbséggel megszerzett bajnoki címe (10 pont).
[caption id="attachment_3744" align="aligncenter" width="2560"] Fotó: ISC Archives via Getty Images[/caption]
1995-ben Elliott úgy döntött, hogy a McDonald's gyorsétteremlánc szponzorálásával saját csapatot alapít, amelynek ő maga a tulajdonosa és a versenyzője. Bár Elliott népszerű maradt, a csapat teljesítménye soha nem érte el azt a magas színvonalat, amelyet ő maga állított fel. A csapat ötéves fennállása alatt egyetlen versenyt sem nyert.
Amikor azonban a McDonald's 2000-ben kiszállt a versenyzésből, Elliott megszerezte a Winston Cup garázsának egyik legértékesebb autóját, a Ray Evernham tulajdonában lévő új Dodge-ot. Az Evernham partnerség megfiatalította Elliott karrierjét, és visszakerült a sportág felsőbb szintjére. Elliott diadalmasan tért vissza a Victory Lanebe, egyszer 2001-ben és kétszer 2002-ben.
Utolsó futamgyőzelmét 2003-ban szerezte Rockinghamben. Pont ott, ahol 27 éve elsőnek a pályára ment.
Még azokban az években is, amikor Elliott küzdött a pályán, népszerű maradt a sportág rajongói körében. Utolsó futamát 2012-ben teljesítette Daytonában.
Tizenhatszor nyerte el a National Motorsports Press Association legnépszerűbb versenyzői díját, ami rekordnak számít. Elliottot 2015-ben, a NASCAR Hírességek Csarnokába iktatták be.
Összesen 848 futamon indult, melyből 44-et sikerült megnyernie. 54-szer indult az első rajtkockából.
Mai napig aktívan a NASCAR közösség tagja. Elemzőként és szakértőként néha felbukkan a televíziós közvetítésekben. Fiát, Chase Elliottot támogatva pedig járja az országot a Cup Series mezőnyével együtt.
[caption id="attachment_3746" align="aligncenter" width="2560"] Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images[/caption]
Akikre érdemes odafigyelni
William Byron
2 győzelmet szerzett korábban a Hendrick Motosport #24-esének pilótája. Már az első futamon sikerült is bekerülnie a rájátszásba, bár aligha volt ez nagy kérdés. Úgy tűnik a tavalyi remek formáját idénre is sikerült átvinni.
Kyle Busch
Szintén kétszer nyert itt. 9-szer intették le a legjobb 5 valamelyik pozíciójában. 2018-ban megszerezte az első és máig egyetlen pole pozícióját Atlantában.
Brad Keselowski
A Daytona 500 nem úgy alakult számára, ahogy azt elképzelte. Akár a győzelem is benne lehetett volna, de végül a 33. helyen intették le az RFK Racing pilótáját. Atlanta kedvelt hely számára. Kétszer már meglátogatta a Victory Lanet.
Joey Logano
A tavalyi verseny nyertese szintén az esélyesek közt található. Az élről indulva 140 kört vezetve sikerült dominálnia a futam során.
Fekete ló
A már korábban szóba hozott Alex Bowman a hét fekete lova. Nagy lendületet adhat számára a Daytona 500-on elért remek eredmény. 3 Top 5-ös helyezése van Atlantából. A Hendrick Motorsports tartja a győzelmi rekordot, eddig 17 sikerük volt Atlanta Motor Speedwayen.
Tavalyi futam összefoglalója
[su_youtube_advanced url="https://www.youtube.com/watch?v=Ec4ZYbc1pQs&list=PLPTv90QgOVtTaipN_a4a2kUlFKW1-HAWT&index=14"]
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.