Heti NASCAR

Lénárt Dávid blogja

Cook Out Southern 500 előzetes

Lezajlott az alapszakasz utolsó futama, melynek eredményeképpen kialakult a rájátszás mezőnye.

Mint ismeretes, a múlt heti Coke Zero 400-at Chris Buscher nyerte. Az alapszakasz bajnoka Martin Truex Jr. lett, a rájátszásba utolsónak pedig Bubba Wallace került. Egy végletekig kiélezett alapszakasz után érkezik a rájátszás. Lássuk is mire érdemes odafigyelni a november 5-ig tartó időszakban.

Legjobb 16 (Darlington, Kansas, Bristol)

Ha egy rájátszásbeli versenyző megnyeri a futamot ebben a fordulóban, akkor automatikusan továbbjut a következő körbe (legjobb 12). A fennmaradó szabad 1-12. helyekre, (amelyekre nem győzelemmel jutottak be) pontok alapján kerülnek be a pilóták. Ezután mindegyikük pontja átáll 3000-re, és ehhez hozzáadódnak a rájátszás pontok.

Legjobb 12 (Texas, Talladega, Charlotte Roval)

Hasonlóképpen, ha a pontversenyben az első 12-ben lévő versenyző megnyeri a versenyt ebben a fordulóban, akkor automatikusan továbbjut (legjobb 8). A győzelmek alapján be nem töltött, fennmaradó 1-8. szabad helyekre szintén a pontok alapján lehet bekerülni. Ezután a kör után ugranak 4000 pontra, amihez ezúttal is hozzáadódnak a rájátszás pontok.

Legjobb 8 (Las Vegas, Homestead, Martinsville)

Ha a pontverseny első nyolc helyezettje közül valaki megnyeri a futamot ebben a fordulóban, az itt is továbbjut (bajnoki 4-es döntő). A győzelmek alapján be nem töltött, fennmaradó 1-4. szabad helyekre itt is a pontok alapján lehet bekerülni. Ekkor mindegyikük pontja 5000-re áll át.

Championship 4 (Phoenix)

Az előző fordulóból bekerülő 4 pilóta közül dől el, hogy ki lesz a 2023-as NASCAR Cup Series bajnok. A feladat egyszerű, aki közülük a legjobb pozícióban ér célba, az emelheti a magasba a trófeát.

A rájátszás mezőnye Fotó: NASCAR MEDIA

Pálya

2020-tól kezdve a Darlington Raceway-en kerül megrendezésre a rájátszás első fordulója. A dél-karolinai aszfaltcsíkot 1950-ben építették. Itt rendezték meg a NASCAR történetének első 500 mérföldes és az első aszfalton rendezett versenyét 1950. szeptember 4-én. Az akkori 75 induló közül Johnny Mantz tudott diadalmaskodni.

Kisebb átalakítást eszközöltek a pályán, de szerencsére nem reformálták meg azt, így még mindig egy nagyon karakteres oválról beszélhetünk. A fal mellett centiméterekre haladó Next Gen autók még ma is olyan nyomokat hagynak maguk után, mint az elődeik. A falat sem kell sajnálni, névjegyét az is otthagyja az autók jobb oldalán.

A pálya 73 éves történelme során 124 Cup Series versenyt rendeztek itt. A legtöbb győzelem David Pearson nevéhez fűződik, aki tízszer tudott az élen végezni.

Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images

A rájátszás résztvevők darlingtoni eredményei

1 - William Byron #24 Hendrick Motorsports Chevrolet

  • 1 győzelem
  • 3 db top 5
  • 4 db top 10
  • átlagos helyezés: 16,8

2 -  Martin Truex Jr. #19 Joe Gibbs Racing Toyota

  • 2 győzelem
  • 4 db top 5
  • 10 db top 10
  • 1 pole
  • átlagos helyezés: 13,227

3 - Denny Hamlin #11 Joe Gibbs Racing Toyota

  • 4 győzelem (az aktív pilóták közül a legtöbb)
  • 12 db top 5
  • 16 db top 10
  • 1 pole
  • átlagos helyezés: 7,682

4 - Chris Buescher #17 RFK Racing Ford

  • 3 db top 10
  • átlagos helyezéss: 17,5

5 - Kyle Busch #8 Richard Childress Racing Chevrolet

  • 1 győzelem
  • 6 db top 5
  • 14 db top 10
  • átlagos helyezés: 13,435

6 - Kyle Larson #5 Hendrick Motorsports Chevrolet

  • 5 db top 5
  • 7 db top 10
  • átlagos helyezés: 10,182

7 - Christopher Bell #20 Joe Gibbs Racing Toyota

  • 1 db top 5
  • 2 db top 10
  • átlagos helyezés: 16,000

8 - Ross Chastain #1 Track House Racing Chevrolet

  • 1 db top 5
  • 1 db top 10
  • átlagos helyezés: 22,750

9 - Brad Keselowski #6 RFK Racing Ford

  • 1 győzelem
  • 6 db top 5
  • 1 db top 10
  • 1 pole
  • átlagos helyezés: 11,684

10 - Tyler Reddick #45 23XI Racing Toyota

  • 2 db top 5
  • 3 db top 10
  • átlagos helyezés: 12,500

11 - Joey Logano #22 Team Penske Ford

  • 1 győzelem
  • 6 db top 5
  • 13 db top 10
  • 2 pole
  • átlagos helyezés: 13,263

12 - Ryan Blaney #12 Team Penske Ford

  • 2 db top 10
  • átlagos helyezés: 17,846

13 - Michael Mcdowell #34 Front Row Motorsports Ford

  • 2 db top 10
  • átlagos helyezés: 26,438

14 - Ricky Stenhouse Jr. # 47 JTG Daugherty Racing Chevrolet

  • 1 db top 10
  • átlagos helyezés: 23,000

15 - Kevin Harvick #4 Stewart-Haas Racing Ford

  • 3 győzelem
  • 14 db top 5
  • 19 db top 10
  • 2 pole
  • átlagos helyezés: 10,522

16 - Bubba Wallace #23 23XI Racing Toyota

  • 1 db top 5
  • 2 db top 10
  • átlagos helyezés: 20,800

Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images

Akiknek idén nem sikerült...

Az eddigi év kiszámíthatatlansága valószínűleg a rájátszásban is folytatódni fog. Az is mutatja a NASCAR változatosságát, hogy a tavalyi rájátszás résztvevők közül 6 versenyzőnek idén nem sikerült bekerülni a legjobb 16 mezőnyébe. Így járt Austin Cindric, aki a tavalyi Daytona 500-as győzelmével kvalifikálta magát. Chase Briscoe nem tagja 2023-ban a legjobb 16-nak, ahogy Daniel Suarez és Austin Dillion sem.

Az idei legnagyobb meglepetés a két Hendrick pilóta, Alex Bowman és Chase Elliott kiesése, amibe természetesen közrejátszott mindkettejük sérülése. Bowman-nek már a jövő évre kell koncentrálnia, Chase Elliott-nak viszont még van érdekeltsége, hiszen a #9-est a távolléte alatt Josh Berry, Corey LaJoie és Jordan Taylor bejuttatta a tulajdonosok rájátszásába, ahol a 16. helyen áll jelenleg.

 

Extra: a legszorosabb befutó

Számos emlékezetes befutót láthattunk az évek során, de a NASCAR valaha volt legszorosabbja épp Darlington-ban történt meg, Kurt Busch és Ricky Craven között.

Történt ez a 2003-as tavaszi Cup Series futamon, amelyet Craven úgy gondolt, hogy megnyert, de nem volt száz százalékig biztos benne. Nem volt egyértelmű, hogy valóban legyőzte-e Busch-t. Az utolsó méterek örökkévalóságnak tűntek számára. Várta tehát a rádión a megerősítést. Busch is bizonytalan volt. Így neki is türelmesnek kellett lennie, bár sejtette, hogy Craven szorosan megelőzte őt, mert amikor balra átnézett riválisa autójára, úgy gondolta, hogy az ablakhálója nem pontosan egy vonalban van az övável.

"Nem tudtam. Fogalmam sem volt" - mondta Craven.

"Egyfolytában abban reménykedtem, hogy (a csapatom) majd a rádión keresztül közli velem, hogy nyertem" - mondta Busch.

Később jött a toronyból a hír, Cravent hírdették ki győztesnek. A különbség kettejük között mindössze 0,002 másodperc volt. Ez volt a legszorosabb befutó a Cup Series történetében, amit azóta már sikerült reprodukálni 2011 áprilisában a Talladega Superspeedwayen, de soha nem sikerült túlszárnyalni.

[su_youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=Hce8R8sG9Zs"]

"Sokszor visszanéztem azt a versenyt, és apával sokat beszélgettünk róla" - mondta Ryan Blaney, akinek édesapja, Dave aznap délután a harmadik helyen végzett. "Ha néhány körrel több van, akkor nyerhetett volna, szorosan ott volt a srácok mögött, miközben ők csatáztak. Ez nyilvánvalóan egy történelmi befutó volt."

A két pilóta között az esemény után valódi barátság alakult ki, amely a mai napig megmaradt.

"(Kurt) ragyogó, zseniális karriert futott be. Ő egy bajnok" - mondta Craven. "Egyszerűen elképesztőnek tartom, ahogyan ő ezt a pillanatot elvette, és emiatt ő és én lényegesen közelebb kerültünk egymáshoz, mint amilyen viszonyban egyébként lettünk volna. Kölcsönös tisztelet van közöttünk, nincs olyan dolog, amit ne tennék meg Kurt-ért. Ha felhívna, és azt mondaná, hogy bajban van, mindent megtennék, hogy kisegítsem".

Azon a napon Busch megértette az éppen történtek jelentőségét. Így amikor Busch kiszállt az autójából, nem azért ment a győzelmi sávba, hogy szembeszálljon Craven-nel, hanem hogy gratuláljon neki. Busch tiszteletben tartotta, hogy Craven keményen, de tisztán versenyzett vele.

"Úgy voltam vele, hogy 'Milyen rohadtul király'" - mondta Busch. "Azonnal tudtam, hogy valami különleges történt. Ezért is volt célom, hogy mosollyal az arcomon menjek a győzelmi sávba."

Craven és Busch is számtalanszor újranézték már azóta a NASCAR Cup Series valaha volt legszorosabb befutóját.

A bejegyzés trackback címe:

https://hetinascar.blog.hu/api/trackback/id/tr1418437307

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

A.J. Allmendinger (1) AJ Allmendinger (1) Alex Bowman (2) All-Star Open (1) All-Star Race (1) Aric Almirola (1) Atlanta Motor Speedway (1) Austin Cindric (2) Austin Hill (2) Bill Elliott (1) Bobby Labonte (1) Boris Said (1) Brad Keselowski (2) Brenden Queen (1) Bristol Motor Speedway (1) Bubba Wallace (2) Chandler Smith (1) Charlotte 600 (2) Charlotte Motor Speedway (4) Chase Briscoe (1) Chase Elliott (8) Chicago (2) Christian Eckes (2) Christopher Bell (3) Chris Buescher (2) Circuit of The Americas (1) Clash (1) Coca-Cola 600 (1) Cole Custer (1) Corey Heim (3) Curtis Turner (1) Dale Earnhardt (1) Darlington Raceway (2) Darrell Waltrip (1) Daytona 500 (1) Daytona International Speedway (2) Denny Hamlin (13) Dover Motor Speedway (1) előzetes (22) Front Row Motorsport (1) Hall of fame (1) Hendrick Motorsports (1) Homestead-Miami Speedway (1) Húsvét (1) Iowa Speedway (1) Jeff Gordon (1) Jesse Love (2) Jimmie Johnson (2) Joey Logano (2) Joe Lee Johnson (1) Justin Allgaier (2) Kansas Speedway (2) Kaulig Racing (1) Kevin Harvick (3) Kurt Busch (1) Kyle Busch (6) Kyle Larson (17) L.A. Coliseum (1) Las Vegas Motor Speedway (3) Martinsville Speedway (1) Martin Truex Jr. (12) Michael McDowell (3) Nashville Superspeedway (1) New Hampshire (1) Noah Gragson (1) North Wilkesboro Speedway (1) összefoglaló (2) Phoenix Raceway (2) Playoff (6) Pocono (2) Pocono Raceway (2) portland (1) Rajah Caruth (2) Richmond Raceway (1) Ricky Stenhouse Jr. (1) road (1) Roger Penske (1) Ross Chastain (1) roval (2) Ryan Blaney (9) Ryan Sieg (1) Ryan Truex (1) Sam Mayer (3) Shane van Gisbergen (5) Sonoma Raceway (1) Spire Motorsports (1) Superspeedway (1) sztorik (3) Talladega Superspeedway (2) Team Penske (1) Texas Motor Speedway (2) Tyler Reddick (6) Ty Gibbs (1) Wendell Scott (1) William Byron (8) World 600 (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása