Heti NASCAR

Lénárt Dávid blogja

A Coca-Cola 600 története

A NASCAR leghosszabb versenyének, a Coca-Cola 600-nak már 63 éves történelme van.

A Coca-Cola 600, eredetileg World 600, egy évente megrendezett 600 mérföldes (970 km-es) NASCAR Cup Series verseny, amelyet az észak-karolinai Concordban található Charlotte Motor Speedway-en rendeznek meg. Egyedülálló, hogy a pályaviszonyok a futam során változnak, mert nappal kezdenek, majd a holdvilágánál fejezik be a versenyt, amelyet a Memorial Day, azaz az Emlékezet napja előtti vasárnapon tartanak. A Memorial Day egy amerikai nemzeti ünnep, melyet minden év májusának utolsó hétfőjén tartanak és az amerikai fegyveres erőknél szolgálatteljesítés közben elhunyt személyekről emlékeznek meg.

A Coca-Cola 600 helyszínének megépítése nem volt zökkenőmentes

1959-ben járunk, Curtis Turner visszatért az észak-karolinai Charlotte-ba, miután megtekintette a NASCAR alapítója és elnöke, Bill France által épített Daytona International Speedwayt, és az az ötlete támadt, hogy versenypályát építsen a környéken. Cabarrus megyében volt ingatlanja, és úgy gondolta, hogy elég pénzt tudna kölcsönkérni az építkezéshez - úgy becsülte, hogy körülbelül 750 000 dollárba kerülne egy 45 000 állandó lelátói üléssel rendelkező pálya.

Az építőbrigádok hamarosan gránitra bukkantak a felső réteg alatt, amit Turner közel félmillió yardnyi szilárd kőzetre becsült. Csak az első kanyarban lévő terület felrobbantásához 70 000 dollár értékű dinamitra volt szükség. Turner költségei megközelítették a 2 millió dollárt, ami miatt a hitelezőkkel is meggyűlt a baja.

Curtis Turner | Fotó: RacingOne/Getty Images

A késő tavaszi havazás késleltette a betonozást. Turner könyörgött France-nek, hogy adjon neki hat hét haladékot. Aztán kevesebb mint két héttel a nyitóverseny előtt az aszfaltozó alvállalkozó azzal fenyegetőzött, hogy fizetés hiányában elviszi a munkásokat a helyszínről, erre válaszul Turner egy puskával és revolverrel a kezében jelent meg, hogy meggyőződjön arról, hogy a hátsó szakasz is elkészül.

A bajok ezzel még nem értek véget. Amint az autók végre a pályára értek, a felület - amelynek nem volt ideje megfelelően megszilárdulni - elkezdett szétesni egészen a zúzottkő alapig. Hatalmas törmelékdarabok lyukasztották ki a hűtőket, és tátongó lyukakat ütöttek a szélvédőkön. Így a csapatok kénytelenek voltak hálót és hátsó sárvédőket felszerelni, hogy enyhítsék a problémát.

Az első 600 mérföldes verseny

Ilyen háttérrel kezdődött meg 1960-ban a World 600, amit 35 000 néző látogatott meg. A verseny, ami csak a túlélésről szólt. Rengetegen estek ki, főleg technikai hiba miatt, de a pálya sem volt még alkalmas a versenyzésre. Roberts az első 65 kört vezette, mielőtt Pontiacja törmelékre futott, kitört egy kereke és kiesett. Ezután Turner, a pálya alapítója vezetett, amíg a Fordjában le nem állt a motor. Ezt követően Tom Pistone vette át a vezetést, de egy tengelytörés miatt ő is kiesett.

Így Jack Smith került az élre. Öt körrel vezetett 47 körrel a vége előtt, amikor egy törmelékdarab egy ökölnyi lyukat ütött a benzintankján. Lehúzódott a pályáról, és tehetetlenül nézte végig, ahogy az egész nap konzervatív tempót diktáló Joe Lee Johnson elsőként látja meg a kockás zászlót.

Lőn világosság!

A pálya menti világítás 1992-es üzembe helyezése után a rajongók kérték a pálya vezetőségét, hogy a hírhedt észak-karolinai hőség és páratartalom miatt később kezdjék meg a versenyt. Tovább akarták növelni a Winston kupa előző heti népszerűségét, és végül úgy határozták meg a rajtot, hogy a futam sötétedés után fejeződjön be, hogy a hűvösebb hőmérséklet kedvezzen a nézők számára. A rajt időpontját az 1990-es évek során többször is változtatták, végül 2001-ben helyi idő szerint 17:30-ban állapodtak meg, hogy a futam 22:00 órára érjen véget, ezzel igazodva a FOX helyi tudósításainak kezdetéhez.

A Coca-Cola 600 rendhagyó módon 4 szakaszból áll

2017-től kezdve a NASCAR bevezette a szakaszokat, és a három nemzeti széria minden futamát három szegmensre osztotta. Eredetileg a 600-as versenyen az 1. és 2. szakasz 115 kör hosszú lett volna, a harmadik és egyben utolsó szakasz pedig a fennmaradó 170 kört foglalta volna magába. Alig néhány héttel az első ilyen verseny előtt ezt egy negyedik szakasz hozzáadásával megváltoztatták, és a versenyt négy egységes, egyenként 100 körös etapra osztották. Ezzel ez az egyetlen olyan verseny a naptárban, ahol három helyett négy szegmens van. Ha a kedvezőtlen időjárási körülmények közbeszólnak, ettől függetlenül továbbra is érvényes a NASCAR azon szabálya, miszerint a verseny a második szakasz befejezése után válik hivatalossá.

Fotó: Jerry Markland/Getty Images

A Coca-Cola 600 a versenyző által gyűjthető pontok tekintetében a legmagasabb pontszámú futam. Általában, ha egy versenyző minden szakaszt besöpör és átmegy az ellenőrzésen, 60 pontot szerez (40-et a győzelemért, és 10-et az első két szakaszért), de 4 szakasz esetén a maximum 70 pontra emelkedik (amit Kyle Busch 2018-ban, Kyle Larson pedig 2021-ben be is gyűjtött).

A Charlotte 600 hivatalos elnevezései:

  • 1960-1984: World 600
  • 1985: Coca-Cola World 600
  • 1986-2001: Coca-Cola 600/Coke 600
  • 2002: Coca-Cola Racing Family 600
  • 2022-: Coca-Cola 600

Legsikeresebb pilóták

Sosem volt egyszerű dolga ezen a futamon a versenyzőknek. Az átlagban 4,5-5 órás viadalok keményen megdolgoztatják az embert mind fizikailag, mind pedig mentálisan. A legjobban Darrell Waltrip vette az akadályokat, hiszen 5 győzelmével ő tartja a győzelmi rekordot (1978, 1979, 1985, 1988, 1989).

Fotó: ISC Images & Archives via Getty Images

A modern korból Jimmie Johnson tekinthető a legsikeresebbnek a 4 győzelmével (2003, 2004, 2005, 2014). A jelenlegi mezőnyből pedig Kevin Harvick (2011, 2013) és Martin Truex Jr. (2016, 2019) büszkélkedhet 2-2 győzelemmel.

A legtöbb kör egy NASCAR futamon

Rövidke időutazásunk hamarosan véget ér, hiszen a legtöbb kört a tavalyi, 2022-es Coca-Cola 600-on teljesítették. A 413 körös megmérettetés 5 óra 13 percig tartott. A legvégén Denny Hamlin örülhetett, hiszen a hosszabbításban akkori csapattársán, Kyle Busch-on felülkerekedve tudott győzni.

Fotó: James Gilbert/Getty Images

Az idén 64. alkalommal megrendezett Coca-Cola 600-ról elmondható, hogy nem csupán egy NASCAR futam, annál sokkal több. A '60-as évek óta a naptár része. Végigkísérte olyan legendák útját, mint Ned Jarrett, Cale Yarborough, Richard Petty, Dale Earnhardt, Jeff Gordon és Jimmie Johnson. A charlotte-i legendás futam próbára teszi a vezetési tudáson kívül a pilóták türelmét és a koncentrációs képességét egyaránt. Aki itt nyerni tud, az bekerül a NASCAR történelemkönyvébe.

A bejegyzés trackback címe:

https://hetinascar.blog.hu/api/trackback/id/tr1018437303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

A.J. Allmendinger (1) AJ Allmendinger (1) Alex Bowman (2) All-Star Open (1) All-Star Race (1) Aric Almirola (1) Atlanta Motor Speedway (1) Austin Cindric (2) Austin Hill (2) Bill Elliott (1) Bobby Labonte (1) Boris Said (1) Brad Keselowski (2) Brenden Queen (1) Bristol Motor Speedway (1) Bubba Wallace (2) Chandler Smith (1) Charlotte 600 (2) Charlotte Motor Speedway (4) Chase Briscoe (1) Chase Elliott (8) Chicago (2) Christian Eckes (2) Christopher Bell (3) Chris Buescher (2) Circuit of The Americas (1) Clash (1) Coca-Cola 600 (1) Cole Custer (1) Corey Heim (3) Curtis Turner (1) Dale Earnhardt (1) Darlington Raceway (2) Darrell Waltrip (1) Daytona 500 (1) Daytona International Speedway (2) Denny Hamlin (13) Dover Motor Speedway (1) előzetes (22) Front Row Motorsport (1) Hall of fame (1) Hendrick Motorsports (1) Homestead-Miami Speedway (1) Húsvét (1) Iowa Speedway (1) Jeff Gordon (1) Jesse Love (2) Jimmie Johnson (2) Joey Logano (2) Joe Lee Johnson (1) Justin Allgaier (2) Kansas Speedway (2) Kaulig Racing (1) Kevin Harvick (3) Kurt Busch (1) Kyle Busch (6) Kyle Larson (17) L.A. Coliseum (1) Las Vegas Motor Speedway (3) Martinsville Speedway (1) Martin Truex Jr. (12) Michael McDowell (3) Nashville Superspeedway (1) New Hampshire (1) Noah Gragson (1) North Wilkesboro Speedway (1) összefoglaló (2) Phoenix Raceway (2) Playoff (6) Pocono (2) Pocono Raceway (2) portland (1) Rajah Caruth (2) Richmond Raceway (1) Ricky Stenhouse Jr. (1) road (1) Roger Penske (1) Ross Chastain (1) roval (2) Ryan Blaney (9) Ryan Sieg (1) Ryan Truex (1) Sam Mayer (3) Shane van Gisbergen (5) Sonoma Raceway (1) Spire Motorsports (1) Superspeedway (1) sztorik (3) Talladega Superspeedway (2) Team Penske (1) Texas Motor Speedway (2) Tyler Reddick (6) Ty Gibbs (1) Wendell Scott (1) William Byron (8) World 600 (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása